fbpx
رئيس التحرير ( اسلام عبيد )
موقع الفن الرائد في مصر والعالم العربي

فيفي عبده:مش هتبرع بأعضائي بعد الوفاة زي إلهام شاهين

442

أكدت الفنانة فيفي عبده، رفضها فكرة التبرع بأعضائها بعد الوفاة ولكن هذا لا يعنى اعتراضها على مبادرة الفنانة الهام شاهين للتبرع بأعضائها، قائلة: “التبرع بالأعضاء أرفضه لنفسي وأنا مش ضد ده ودي حاجة جميلة من الهام شاهين لإنقاذ البشر ولكن دي وجهة نظر”.

 

وقالت الفنانة فيفي عبده، خلال حوارها ببرنامج “حبر سري” مع الاعلامية اسما ابراهيم، على قناة القاهرة والناس، أتمنى من الله عمري يكون قبل عمر اللي بحبهم ولكن التبرع بالأعضاء دي حاجة انسانية، ولكن فكرة التبرع بالأعضاء بتبقى حسب ظروف البني ادم ووجهة نظر.

وعبرت الفنانة فيفي عبده، عن غضبها من كثرة انتشار شائعات وفاتها، متابعة: “مش عارفه ليه طول الوقت بيطلع عليا شائعات الموت وده بيطلع على فنانين كتير وكنت بشوف صور ناس بتعزي فيا ولكن الحقيقية الوحيدة في الدنيا الموت ومفيش منه هروب”.

فيفي عبده تكشف عن وجهتها الأولي بعد إنتهاء أزمة كورونا

وكانت الفنانة والراقصة فيفي عبده تصدرت التريند بعد إثارتها الجدل في برنامج نزار الفارس، بسبب تصريحاتها المثيرة عن مهنتها والموت والحياة والسحر.

وكان نزار الفارس، سألها عن موقفها من وضع كلمة «الراقصة»، قبل اسمها على قبرها، لترد الأخيرة «ماينفعش، إزاي تحط الراقصة، هو أنا هروح بلقبي كراقصة، أنا يمكن أكون غلطانة إني بقول يارب أنا بحب الرقص، بس ربنا هو اللي بيحاسب مش حد تاني، ومش هخلي حد يحطلي لقب على مدفني».

وعن طقوسها اليومية، كشفت فيفي عبده، عن حرصها للتمسك بالقرآن الكريم: «أنا قبل ما بعمل أي حاجة بقرأ قرآن، حتى قبل ما بطلع من بيتي، كل واحد حسابه بينه وبين ربنا، لازم أقرأ قرآني اللي أنا حسيت إني حصنت نفسي بيه».




المصدر