fbpx
رئيس التحرير ( اسلام عبيد )
موقع الفن الرائد في مصر والعالم العربي

الملخص- أصالة في “معكم منى الشاذلي”: بغني وأنا حافية أحلى ألف من وأنا لابسة الكعب.. وعانيت من شيزوفرينيا في حياتي | خبر

126

حلت النجمة السورية أصالة ضيفة على برنامج “معكم منى الشاذلي” في لقاء مكون من حلقتين، عُرض منه الجزء الأول في مساء الخميس 20 يناير الجاري.

وخلال اللقاء صرحت أصالة عن العديد من الأزمات والأمور الشخصية التي مرت بها مؤخرا، مرورا بزواجها الأخير من الشاعر العراقي فائق حسن، تعرف على أبرز التصريحات:

– بدي أركز على راحتي، لأن غنايا بيجي من كل جسمي، لما بغني في البيت بقف على أصابعي مثل الباليه، بحب أغني وكل أعضاء جسمي بتتحرك ولما أغني وأنا على راحتي بحس كأني برقص كل شيء في جسمي بيرقص مع صوتي.

– لما بغني وأنا حافية أحلى ألف مرة وأنا بغني بكعب، خاصة لما بلبس جزمة تطلع غلط ومش مريحة لما بغامر وأعمل مثل النسوان وألبس الكعب الرفيع، وقتها بقرر أن أهم شيء صوتي ما عندي أهم منه لو بده يتأثر بالكعب أو أدائي بيقل عنه ما يكون.

‎صورة‎

– لو تتركوها عليا والله العظيم البس زي اليوجا جلابية ما لها لون مخيطة وأحط مسبحتين برقبتي وأطلع حافية على المسرح.

– أنا مش فاكرة مين سبق في الاعتراف بالحب أنا ولا فائق حسين، بس حسيت إننا اتخلقنا لبعض، وإحنا نفس الشكل حتى بالنسبة لملامح الوجه.

– خدنا القرار في يوم ومافكرناش في أي حسابات خالص، وإحنا قولنا الدنيا كدا هتتظبط علينا، وأخدنا القرار دون ترتيب ولا تنظيم ولا هنعرف هنسكن فين، وقررنا نرتبط وبعدين الدنيا والأولاد وكله هيتظبط لوحده

‎صورة‎

– أول حد قولتله عن علاقتي بفائق حسين كان ابنتي شام لأنها العالم والحياة كلها بالنسبالي.

– بعد الصدمة اللي مريت بيها، أخدت قرار أكون مع البني آدم دا حتى لو هنفضل في الطيارة دون بيت، وعلاقتنا كحبايب كويسة، وقولتله اتزوجني أول ما لقيته، وقررنا نتجوز تاني يوم على طول.

– فائق زوجي طلب مني أقص شعري وطلباته أوامر الصراحة، ولو قالي قصي شعرك هقصه دلوقتي مش بكرا.

– أول مرة أتوحد مع نفسي، وحاليًا بشوف حالي كأني اتنين من كتر ما في آلام مرأت عليا أقسى بكتير من أني أستوعبها كشخص واحد كله شبر ونص وضعيف واللي صار كان أكبر بكتير من قدرتي فاضطريت أعيش أني اتنين واحدة تطبطب على التانية.

‎صورة‎

– كنت بسافر لوحدي وبضطر أقضي أوقات كتير لوحدي وكانت أوقات طويلة في عز ألمي وأنا شخصية اجتماعية وبعرف قصص عن الناس كتير وأعرف أن الناس بتعيش وبتشوف مرارات كتيرة، لكن اللي حصل لي كانت بشاعته بتفاصيله مش في العنوان، لأن العنوان من الخارج متكرر وبيحصل، لكن تفاصيل اللي صار معي أقسى من قدرتي أني أتحملها لوحدي.

– كنت قاسية على حالي بشغلي وبحياتي وبالتزاماتي الإنسانية والاجتماعية، وكنت بقول أني بتحمل على حالي كل شيء، والآن أصبحت اتنين جاية أنا ورفيقتي صولا، واحدة فنانة وواحدة صديقة الفنانة، أنا بدي كون صديقة لحالي لأنه أوقات بنتفلسف على حالنا وبنقول أننا بنحب حالنا أكتر شي لكن بيكون كله كذب لأني اكتشفت أني حاطة حالي بآخر القائمة.

‎صورة‎

– أثناء علاجي النفسي من الصدمة العصبية التي تعرضت لها، أخدت أدوية ودا كان أسوأ شيء عملته في حياتي، وأخدتها لمدة تتراوح بين 7 و8 شهور.

– بعد أزمتي كان عندي شيزوفرينيا ومتالمة وبتعالج، وفي نفس الوقت دا كنت بشتغل كتير، وقررت اخرج من الحالة دي وأخد من كل حاجة الحلو فيها وبس.

لو فاتك- ليه كل الناس بتحب تتابع “تيك توك” ريا أبي راشد؟ الفيديو ده هيقدم لك الإجابة

المصدر